A Alstom Transport anunciou hoje aos trabalhadores da sua
fábrica de Belfort que essa mesma fábrica encerrará portas até ao final de
2018. O anúncio foi realizado pela direção da fábrica diretamente aos seus
trabalhadores e deu corpo às nuvens cinzentas que se vinham adensando no horizonte
para esta que é uma das fábricas com mais história no continente europeu.
A engenharia e produção de material ferroviário será
transferida para a fábrica de Reichshoffen, também em França, que pertencia à
De Dietrich, adquirida em 1998. Os cerca de 500 trabalhadores mantidos em
Belfort serão transferidos ou sairão da empresa, e uma pequena parte manterá o
seu posto de trabalho em Belfort, visto que parte da fábrica continuará ao
serviço de operações de manutenção em veículos ferroviários.
O cancelamento de uma encomenda de 44 novas locomotivas
diesel para a SNCF terá precipitado este desfecho, já que esta encomenda era
tida como importante para preencher a folha de serviços da fábrica nos próximos
dois anos. A transferência de atividades será progressiva ao longo dos próximos
dois anos, passando a fábrica de Reichshoffen a ser a mais importante da Alstom
em França, e onde serão concentradas produções de locomotivas e comboios de
alta velocidade.
A fábrica de Belfort foi a sede da famosa SACM – Société
Alsacienne de Constructions Mécaniques, adquirida anos mais tarde pela Alstom
(então Alsthom).
Da fábrica francesa saíram milhares de locomotivas e outros
comboios, com destaque para as locomotivas da SNCF CC 72000 e CC 6500 ou as
locomotivas da CP da série 2600.
– Alstom to cease locomotive production at
Belfort
08/09/16 –
Railway Gazette
FRANCE:
Citing an anticipated 30% drop in orders from the French market over the next
two years, Alstom announced on September 7 that it is embarking on a programme
to reduce manufacturing capacity in the country.
Addressing
a meeting of its European Works Forum at the Belfort plant in Franche-Comté,
the company confirmed that it is intending to cease manufacturing in Belfort by
2018. The plant has been Alstom’s production centre for locomotives and TGV
power cars, but its current contracts are nearing completion. The company
pointed to a ‘crisis’ in French rail freight over the past decade, and noted
that it had lost a recent tender for locomotives.
Belfort’s
engineering and production functions are to be transferred to the Reichshoffen
plant in neighbouring Alsace, which is reportedly also under-employed with
fewer orders for Régiolis multiple-units than anticipated. Alstom says it will
continue to provide locomotive maintenance and servicing at Belfort, accounting
for around 80 of the current 480 jobs. The other 400 employees will be offered
the opportunity to transfer to Reichshoffen or Alstom’s other 10 French sites.
Reacting to
the announcement, a group of senators and other politicians from Haut-Rhin,
Bas-Rhin and Belfort wrote to President Hollande noting that the government had
failed to exercise an option for Alstom to supply 30 additional trainsets to
operate TET inter-city services, which had been promised by Transport Secretary
Alain Vidalies in February 2016. Suggesting this was a ‘mirage’, the
politicians said the lack of a real order was putting at risk the ‘vitality of
the industrial fabric’ in their region, along with ‘hundreds of jobs’.
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